
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

U
n

it
ed

 S
ta

te
s 

D
is

tr
ic

t 
C

ou
rt

F
or

 t
he

 N
or

th
er

n 
D

is
tr

ic
t 

of
 C

al
if

or
ni

a

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT

FOR THE NORTHERN DISTRICT OF CALIFORNIA

CLINTON REILLY,

Plaintiff,

    v.

THE HEARST CORPORATION and 
THE CHRONICLE PUBLISHING 
COMPANY,

Defendants.
                            /

No. C-00-0119-VRW

FINDINGS OF FACT AND
CONCLUSIONS OF LAW

In this private antitrust case, plaintiff challenges two

transactions involving the general circulation daily newspapers in

San Francisco.  The publishers of the city’s two major dailies have

reached an agreement pursuant to which Hearst Corporation,

publisher of the San Francisco Examiner, will acquire Chronicle

Publishing Corporation’s San Francisco Chronicle.  The antitrust

ramifications of this transaction and a companion deal involving

the future of the Examiner were the subject of a trial to the court

on May 1-5, 9-12 and 15.  The court now makes its findings of fact

and draws conclusions of law. 

  



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

2

PARTIES

Plaintiff Clint Reilly is a real estate investor, former

professional political campaign manager/consultant and unsuccessful

candidate for mayor of San Francisco in the 1999 municipal

elections.  Reilly is a subscriber to the San Francisco Chronicle

newspaper and a purchaser of single copies of the San Francisco

Examiner newspaper.

Defendant The Hearst Corporation (Hearst) is a New York

City-based media company engaged in newspaper, magazine and book

publishing, television broadcasting and ranching, among other

businesses.  Hearst was founded in 1887 by William Randolph Hearst

and, through trusts, is owned by his descendants.  Hearst is

publisher of the San Francisco Examiner newspaper. 

Defendant The Chronicle Publishing Company (CPC) is a

Nevada corporation headquartered in San Francisco.  At all relevant

times, CPC was publisher of the San Francisco Chronicle newspaper,

licensee of KRON-TV, a television station in San Francisco

affiliated with the NBC television network, and operator of Bay TV,

a cable television station.  CPC also until recently engaged in

book publishing and owned newspapers in Bloomington, IL, and

Worcester, MA.  CPC is owned by the descendants of Michael H de

Young who, along with his brother Charles, founded the San

Francisco Chronicle newspaper in 1865. 

Intervenor-defendant ExIn Corporation is a California

limited liability corporation formed by members of the Fang family,

including Florence Fang and her son Ted Fang, for the purpose of

acquiring certain assets associated with the Examiner.  The Fang

family also owns Grant Publishing Company and Pan Asia Venture



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

3

Capital Corporation and publishes The Independent, a three-times-a-

week free distribution newspaper, and other publications that

circulate in the San Francisco Bay area.

VIOLATIONS ALLEGED

Plaintiff alleges that an August 6, 1999, contract by

which Hearst agreed to acquire from CPC assets associated with the

Chronicle newspaper constitutes an unreasonable restraint of trade

in violation of section 1 of the Sherman Act, 15 USC § 1, an

unlawful attempt and conspiracy to monopolize in violation of

section 2 of the Sherman Act, 15 USC § 2, and calls for an

acquisition of assets that will substantially lessen competition or

tend to create a monopoly in trade and commerce in violation of

section 7 of the Clayton Act, 15 USC § 18.

In a proposed amended complaint, plaintiff also attacks

under the same provisions of the antitrust laws a March 16, 2000,

contract by which Hearst agreed to transfer certain assets

associated with the Examiner newspaper and make payments to ExIn.

JURISDICTION AND PROCEEDINGS

This court has jurisdiction of an action arising under

the federal antitrust laws pursuant to 28 USC §§ 1331 and 1337 and

sections 4 and 16 of the Clayton Act, 15 USC §§ 15, 26. 

Plaintiff filed this action on January 11, 2000,

challenging the August 6 contract and seeking injunctive relief

under section 16 of the Clayton Act, 15 USC § 26.  Because the

March 16 transaction post-dated the initial complaint, plaintiff

initially sought to enjoin only CPC’s sale of the Chronicle to



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

4

Hearst.  With the development of the Hearst-ExIn transaction, all

parties consented to ExIn’s intervention as a defendant.

On March 30, 2000, the court granted plaintiff’s motion

for a temporary restraining order enjoining the transfer of assets

contemplated by the August 6 agreement between Hearst and CPC. 

This order effectively enjoined the March 16 transaction,

performance of which is contingent upon completion of the August 6

transaction.  In the wake of this ruling, the parties agreed to

extend the temporary restraining order and proceed immediately to

trial without a preliminary injunction hearing.

At the close of evidence, plaintiff moved to amend his

complaint to conform with the evidence presented at trial and the

court by this order grants that motion.  Plaintiff’s first amended

complaint contains factual allegations regarding Hearst’s

transaction with ExIn and seeks to enjoin that transaction.

PLAINTIFF’S STANDING

Plaintiff claims standing as a subscriber to the

Chronicle and single-copy purchaser of the Examiner and as a

potential purchaser of the Examiner assets that Hearst has agreed

to transfer to ExIn.  Ordinarily, the issue of plaintiff’s standing

to sue would have been litigated and decided in pretrial

proceedings.  Because the parties decided to proceed immediately to

trial without the usual pretrial proceedings, this issue was

submitted as an issue for trial.

Standing under Article III of the United States

Constitution demands that the plaintiff have a sufficient interest

in the outcome of the controversy to ensure that the court will be



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

5

provided with a fair presentation of the issues.  The Supreme Court

has identified three constitutional standing requirements.  A party

seeking to invoke federal jurisdiction must demonstrate: (1) injury

to a legally protected interest; (2) a causal relationship between

the injury and the challenged conduct and (3) a likelihood that the

injury will be redressed by a favorable decision.  Northeastern

Florida Contractors v Jacksonville, 508 US 656, 663 (1993).

 In an action seeking relief under the antitrust laws in

issue, plaintiff faces the additional requirement of showing that

the actual or threatened injury to plaintiff also constitutes an

injury to competition.  See, for example, Cargill, Inc v Monfort of

Colorado, Inc, 479 US 104, 109-113 (1986). 

Standing analysis in this case is informed, in part, by

the Newspaper Preservation Act (NPA), 15 USC §§ 1801-1804.  The NPA

provides an antitrust exemption for an otherwise unlawful

combination or merger of two newspapers’ business operations if the

market for newspaper circulation and advertising does not provide

sufficient revenue to support independent publication of the

newspapers.  In that situation, the NPA permits two newspaper firms

to combine their business operations as long as they continue to

produce separate newspapers.

Although the NPA does not confer affirmative rights on

newspaper readers or advertisers or competing newspaper firms, the

Sherman Act and Clayton Act should be read bearing in mind the

legislative purposes that prompted enactment of the NPA; namely,

encouragement of multiple sources of newspaper news, features and

opinion.  The NPA thus imports distinctly non-economic

considerations into the antitrust statutes, which otherwise



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

6

exclusively confine their scope to matters of economic consequence.

Under this statutory framework, the elimination of a newspaper

represents a cognizable injury to interests protected by the

antitrust laws, and this injury supplies a ground for standing

under Article III.   

Plaintiff claims that the challenged transactions would

eliminate one of only two providers of daily newspaper news,

features and opinion in what plaintiff contends is the relevant

market.  This position was more starkly apparent at the time

plaintiff filed his initial complaint, when Hearst’s stated

intention was to cease production of the Examiner and no buyer had

come forward with plans to preserve a paper under that name.  The

March 16 transaction purports to maintain the Examiner as an

independent source of newspaper news, features and opinion and thus

would appear facially consistent with the goals of the NPA and,

ironically enough, with plaintiff’s purported objective in

maintaining this litigation.  Plaintiff contends, however, that the

March 16 transaction is a sham, a fig leaf for conduct that

violates sections 1 and 2, and will merely postpone the ultimate

annihilation of an otherwise economically viable Examiner.  These

claims, while novel, would appear to state a cognizable injury to

plaintiff as a consumer of newspaper news, features and opinion and

to competition in that market; if proved, such a claim would

entitle plaintiff to injunctive relief under section 16 of the

Clayton Act, 15 USC § 26.

It follows from the analysis above that plaintiff’s

standing is limited; as a consumer of newspaper news, features and

opinions, he is entitled to attempt to prove that the challenged



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

7

transactions cause injury to competition for readers among

economically viable newspapers.  Based on the markets in which

newspapers compete, there are two other possible bases for standing

to challenge the transactions at bar: alleged injury to advertisers

or to competing publishers.  Plaintiff does not claim standing as a

purchaser of advertising in the newspapers published by Hearst and

CPC; the effect of the transactions at bar on the market for

advertising is not, therefore, an issue that plaintiff has standing

to raise.  Plaintiff’s failed attempt to acquire the Examiner might

afford him standing as a potential publishing competitor, but, for

reasons to be discussed presently, plaintiff’s claim in this regard

fails at the outset because of the anticompetitive nature of his

offer to acquire the Examiner.  Because plaintiff’s standing as a

potential competitor fails, he cannot challenge, among other

things, provisions of the joint operating agreement restricting the

sale of a JOA publication (such as the right of first refusal and

60-mile provisions).  

ORIGINS OF HEARST-CPC PARTNERSHIP

In 1959, four general paid circulation newspapers were

published in San Francisco by three competing firms:  CPC’s

Chronicle was a daily morning and Sunday newspaper;  Hearst

published a daily morning and Sunday newspaper, the Examiner, as

well a six-day afternoon newspaper, the Call-Bulletin; Scripps-

Howard published a six-day afternoon newspaper, the News.  In 1959,

Hearst bought the News and re-titled its afternoon offering the

News-Call-Bulletin.



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

8

Between 1959 and 1964, Hearst and CPC competed vigorously

for circulation and advertising.  Both firms suffered losses on

their San Francisco newspapers.  Hearst underwrote these losses

from its other operations; CPC survived largely through the profits

of KRON-TV.  By 1964, the Chronicle enjoyed an advantage in daily

circulation while the Examiner had a greater Sunday circulation.  

On October 23, 1964, Hearst and CPC entered into a joint

operating agreement (JOA) which became effective in 1965.  That

agreement formed the San Francisco Newspaper Agency (SFNA), a

corporation owned in equal shares by Hearst and CPC to which the

companies delegated responsibility for printing, distribution and

advertising sales of both papers and transferred assets associated

with those functions.  SFNA immediately undertook a reorganization

of the companies’ newspaper offerings.  First, SFNA ceased

publication of the News-Call-Bulletin and shifted the morning

Examiner to the afternoon.  Second, SFNA began producing a combined

Sunday newspaper, with the news portion published under the

Examiner masthead and employing Examiner features, while a datebook

and book review section and an opinion and commentary section were

published under the Chronicle masthead.  The non-Sunday Chronicle

and Examiner remained separate editorial products with all business

operations under the direction of SFNA.

Under the terms of the joint operating agreement, which

persist to the present, SFNA bears all costs of publication other

than those associated with creating editorial content and collects

all revenues generated by advertising sales and circulation.  The

excess of revenue over expenses is then distributed equally between



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

9

Hearst and CPC, regardless of the costs and revenue attributable to

each newspaper in the joint operation.

The original term of the JOA was thirty years, with each

party entitled to one ten-year renewal for a maximum potential term

of fifty years.  In 1995, Hearst exercised its renewal right,

extending the JOA until 2005.  In 1997, CPC gave notice that it

would not extend the JOA beyond 2005, thereby ensuring its

termination in that year at the latest.

In entering the JOA, Hearst and CPC followed the lead of

other newspaper publishers in the United States who, beginning in

the years of the Great Depression, negotiated similar agreements

designed to achieve economies in the business operations of

previously competing newspapers while maintaining separate

editorial operations.  One of the earliest such agreements was

negotiated in Tucson, AZ, between the publishers of the Tucson

Daily Citizen and the Arizona Daily Star.

In 1969, the United States Supreme Court affirmed a

district court decision holding that: (1) the Tucson joint

operating arrangement constituted a price fixing, profit pooling

and market allocation agreement illegal per se under section 1 of

the Sherman Act; (2) the agreement gave the newspapers monopoly

power and was in furtherance of a conspiracy to monopolize in

violation of section 2 of the Sherman Act; and (3) the acquisition

of one of the parties in 1965 pursuant to the terms of the joint

agreement was in violation of section 7 of the Celler-Kefauver Act

amendments to the Clayton Act.  Citizen Publishing Co v United

States, 394 US 131 (1969).  This rendered the Hearst/CPC joint



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

10

operating agreement and other similar agreements in probable

violation of the antitrust laws.

The government challenge to the Tucson agreement prompted

JOA publishers--even before the Citizen Publishing decision--to

lobby Congress for protection.  Enactment of the NPA in 1970

exempted the Hearst/CPC joint operating agreement from illegality.  

A TROUBLED ALLIANCE

Lobbying efforts saved existing JOAs from imminent legal

assault, but history suggests that the Hearst/CPC agreement was not

worth saving.  The joint venture embodied in the JOA has over time

proved to be a problematic partnership, due to changing trends in

the newspaper business and disincentives to the parties inherent in

the structure of the agreement.

The performance of both papers, as measured by total

circulation figures, has been stagnant or worse.  In 1964, the

overall combined daily and Sunday circulations of the Chronicle and

the Examiner were 652,845 daily, 766,580 Sunday; by 1990, combined

daily circulation had risen to 704,493, and Sunday circulation had

dropped to 711,819.  But by 1998, the overall combined daily and

Sunday circulations had fallen to 597,042 and 605,354,

respectively.  Over the decade prior to trial, circulation has

declined dramatically: the daily Chronicle's circulation has fallen

17.8 percent, the daily Examiner has seen a 21.3 percent decline

and circulation of the Sunday product is down 17.7 percent.

Although consumer preferences and other market forces

have made daily newspaper growth difficult, the JOA itself bears

some of the blame for the poor performance of the venture.  In



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

11

particular, its equal profit split diminishes the economic

incentives of the parties to devote the necessary resources to

optimize readers’ acceptance of the two newspapers; for each dollar

spent on improving its newspaper, the JOA party reaps only fifty

cents of any resulting profit.  The result, in the words of

defendants’ expert, is that San Francisco has been

“undernewspapered for some time.”  

The profit-sharing agreement has also contributed to

profound tension within the JOA.  The JOA contemplates partners of

relatively equal strength, as the newspapers of Hearst and CPC were

at the JOA’s inception.  For a number of reasons, this equilibrium

has disappeared rather dramatically, as reflected by the steady

growth of daily circulation of the Chronicle relative to the

Examiner since inception of the JOA.  In 1964, the Chronicle’s

daily circulation was 351,489, as opposed to the Examiner's daily

circulation of 301,356.  By 1998, daily circulation of the

Chronicle was 482,268, while the Examiner’s daily circulation had

diminished to 114,774.  Since 1998, the circulation of the Examiner

relative to the Chronicle has fallen further.  At the time of

trial, the Chronicle’s daily circulation exceeds that of the

Examiner by better than 4:1.

An important factor accounting for the Chronicle’s

relative growth is that paper’s position in the morning publication

cycle.  Due to heavier daytime road traffic, a morning newspaper

distributed at night or in the early morning hours enjoys greater

flexibility and ease in making home deliveries in a large urban

region such as the San Francisco Bay area.  Morning newspapers are

also better geared to lifestyle, work and commuting patterns



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

12

predominant in urban areas than evening newspapers and are less

affected than evening newspapers by competition from television

news.  As a consequence, evening newspapers have largely

disappeared from most of the nation’s major urban centers.

By virtue of the JOA profit-sharing terms, however, the

loss of Examiner readers to the Chronicle actually benefitted

Hearst.  Since defection of readers to the Chronicle did not affect

Hearst’s share of the JOA net excess, Hearst found that it could

shift the burden of meeting the demands of a larger readership to

CPC, cut its own costs and increase Hearst’s profitability within

the JOA.  This has been Hearst’s strategy for most of the duration

of the JOA.  Conversely, as the Chronicle’s relative circulation

grew, the Examiner became a drain on CPC that hindered its efforts

to compete with other regional newspapers.

THE CHRONICLE SALE

In 1993, CPC hired as chief executive officer John B

Sias, the first non-de Young family member to run the company. 

Sias had extensive prior experience in the media business.

In the years 1995 to 1999, representatives of Hearst and

CPC had intermittent discussions and exchanges of correspondence

about the impending termination of the JOA.  Sias and his

counterpart at Hearst, Frank A Bennack Jr, exchanged much of that

correspondence.  Hearst and CPC representatives discussed several

possibilities, including the option of closing the Examiner and

giving Hearst a percentage participation in the Chronicle’s

profits. 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

13

By October 1997, Sias had informed Bennack that CPC would

not exercise its right to extend the JOA and that the JOA would,

therefore, expire in 2005.  The JOA provides that at the end of the

term of the agreement, Hearst and CPC will cooperate in dissolving

SFNA to enable both companies to engage in publishing their

respective newspapers separately.

But Sias and Bennack regarded the prospect of separate

publication and head-to-head competition after termination of the

JOA as hopelessly unrealistic.  The economics of the newspaper

industry have made it virtually impossible for more than one

general circulation daily newspaper to survive in competition in

the same city.  When one newspaper rises to a certain dominance in

a geographic area, advertisers are able to reach their intended

audiences with placements in one newspaper rather than two or more;

to cut advertising costs, advertisers have tended to eliminate

advertising in the smaller general circulation papers.  Since lower

circulation rates lead to fewer advertisements, and fewer

advertisements make a newspaper less attractive to readers who

value the information advertisements provide, declines in

advertising and circulation tend to aggravate one another.  This

process gathers momentum and the decline in a weaker newspaper’s

business becomes self-fulfilling, leading almost inevitably to its

demise.

These economic forces have played out in city after city

across the United States, eliminating newspapers that directly

compete in the same geographic area in all but a handful of the

largest metropolitan newspaper markets in the country.  At trial,

only five such major cities were identified (Boston, Chicago,



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

14

Denver, New York and Washington) and, during trial, the publishers

in one of those cities (Denver) announced their intention to enter

a joint operating arrangement.  It is widely believed in the

newspaper industry that in at least two, if not all, of the four

cities in which there are directly competing general circulation

metropolitan daily newspapers covering the same geographic area,

the smaller newspapers operate at substantial deficits.

 For these reasons, both Sias and Bennack believed that

only one of the two San Francisco newspapers produced by SFNA could

survive termination of the JOA.  Although Sias and Bennack

threatened each other with the prospect of head-to-head competition

at the end of the JOA, such threats were simply posturing in

business negotiations, not genuine expressions of intent. 

Bennack set ownership of the surviving newspaper as a

long-term goal for Hearst.  Several factors left Hearst well-

positioned to achieve this goal.  First, it seemed likely that CPC

would sell.  CPC shareholders had in recent years been riven by

discord and animosity, much of it centered on the direction of CPC. 

Many CPC shareholders have much of their wealth tied up in illiquid

CPC stock and depend on distributions from CPC to maintain their

living standards.  Bennack was aware of these circumstances and

their potential effect on the ability and willingness of CPC to

remain in the business of publishing the Chronicle.

Second, the JOA gave Hearst a strong position vis-a-vis

other potential bidders.  Hearst already owned half of all assets

of SFNA.  Furthermore, certain provisions of the JOA gave Hearst

rights against outside buyers, including a right of first refusal

and the right to prevent a sale of the Chronicle to a publisher of



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

15

a newspaper within sixty miles of San Francisco.  Although the

legality of these provisions is suspect, they constituted another

bargaining chip for Hearst.

Finally, Hearst faced no financial exigencies.  Its

financial strength relative to CPC gave it leeway and bargaining

power and, unlike CPC, it viewed its position within the JOA as a

sound investment, thanks largely to the free riding Hearst enjoyed

via the equal profit split.

Nevertheless, the expiration of the JOA in 2005 imposed a

limit on Hearst’s ability to hold out; at expiration of the JOA,

the Examiner, with its circulation a mere fraction of that of the

Chronicle, was a sure loser as a separate newspaper.  Bennack had

leverage to achieve Hearst’s goal of owning the surviving San

Francisco newspaper, but it would gradually diminish as 2005

approached.  As the twentieth century drew to a close, the time for

Hearst to move drew nigh.

In January 1999, Hearst transferred Timothy O White from

its Albany, NY, newspaper to San Francisco to become publisher of

the Examiner.  In addition to running the Examiner, White’s

assignment was to take charge of shepherding Hearst through

termination of the JOA and a takeover of the Chronicle.

In February 1999, CPC hired Donaldson Lufkin & Jenrette

(DLJ), an investment banking firm, to advise CPC shareholders

concerning their investments in CPC.  DLJ’s analysis covered all of

CPC’s assets.  In May 1999, DLJ recommended sale of all assets of

the company, including the Chronicle.  CPC’s shareholders accepted

DLJ’s recommendation and engaged DLJ to find buyers for these

assets.  DLJ’s Jill Greenthal took charge of the project.  Before



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

16

CPC contacted other prospective buyers, Hearst submitted a bid of

$565 million for the Chronicle.  DLJ rejected this bid and

proceeded to circulate offering documents to prospective purchasers

of CPC assets. 

Three major publishing firms, each with adequate

financial resources to be considered serious bidders, expressed

interest in buying CPC’s Chronicle assets.  Knight-Ridder,

publisher of the San Jose Mercury-News, Contra Costa Times and

other newspapers, showed interest at the low to mid $400 million

levels; Gannett, publisher of USA Today, the Marin Independent-

Journal and other newspapers appeared willing to pay in the range

of high $400 million to low $500 million; Times-Mirror, publisher

of the Los Angeles Times and other newspapers, expressed an

interest in about the same range and a willingness also to buy

CPC’s Bloomington and Worcester newspapers.  

In June 1999, Hearst retained Wasserstein Parella & Co

(WP), an investment banking firm, to negotiate on its behalf.  WP

apprised Bennack of the progress of its negotiations with DLJ. 

Consistent with Bennack’s strategy of a quick and decisive move,

Hearst submitted a bid of at least $150 million greater than any

competing offer.  As a result of negotiations conducted by DLJ and

WP, the parties struck a deal whereby Hearst would acquire the

Chronicle and CPC’s interest in SFNA for a total of $660 million. 

Greenthal considered this a preemptive bid and recommended its

approval and acceptance.  CPC gave that approval and the parties

formally entered into an agreement for sale of the Chronicle and

CPC’s interest in the JOA. 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

17

The parties announced this agreement on August 6, 1999. 

Hearst stated that upon consummation of the transaction, it would

attempt to sell the Examiner, and if unsuccessful, cease

publication of the Examiner.

ANALYSIS OF THE CHRONICLE SALE

Although the precedent is scanty, antitrust analysis of

mergers in the newspaper industry has focused on the failing

company defense of Citizen Publishing.  The defendants in the

present case, in keeping with these antecedents, have directed

their arguments to whether the Examiner is so debilitated that its

acquisition cannot negatively affect competition, rather than

mounting an exhaustive challenge to plaintiff’s prima facie showing

of undue concentration in the relevant market.

This is somewhat ironic.  Changes in markets for

information and advertising since 1965 raise serious questions

about plaintiff’s ability to make a prima facie showing.  Since the

inception of the JOA, the market power of a newspaper firm dominant

in San Francisco has been drastically reduced by (1) a steep

increase in available sources of information and advertising, such

as radio, television and the Internet, and (2) the expansion of the

geographic market in which the SFNA newspapers compete to include

the eleven counties in the San Francisco Bay area.

Since inception of the JOA, the presence and importance

of non-newspaper media in the market for information has exploded. 

In 1965, broadcasting outlets in metropolitan markets were few in

number.  San Francisco had four VHF TV stations, one of which was

at the time of trial still owned by CPC.  In 1965, UHF stations had



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

18

relatively short reach and provided no effective competition for

VHF stations.  Radio was primarily on the AM band.  FM stations

were few in number and provided mostly programming of limited

appeal (for example, classical music).  Cable television was

largely confined to rural areas, imported distant signals only

rather than originating programming and carried little advertising. 

The Internet was science fiction in 1965.

In 1999, there were thirty-two AM stations, forty-three

FM stations and twenty-eight television stations broadcasting in

the San Francisco Bay area.  Cable television imports a multitude

of distant signals and provides a plethora of specialized cable

programming and advertising. 

The Internet has opened a staggering array of news

sources.  With relative ease, a person can select from a host of

suppliers of newspaper-like news, features and opinions.  Most

major newspapers have web sites making it possible to access a

substantial part of their content on line.  An Internet user can

design a unique individually tailored on-line newspaper by roaming

all news content servers and selecting stories and subjects of

interest.  These new media provide new outlets for advertisers as

well.  “Banner” advertisements have become commonplace on news and

shopping web sites.  

Free-distribution newspapers and direct-mail advertising

vehicles provide attractive alternatives to traditional newspaper

advertising and have become numerous, leading to sidewalk clutter

of such magnitude that it itself has become a political hot potato

in San Francisco and elsewhere.  In addition, there are many weekly

newspapers that circulate in San Francisco and the surrounding



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

19

counties and several alternative news weeklies (for example The Bay

Guardian, San Francisco Business Times), ethnic publications (for

example, Sun Reporter, Nishibei Times) and special interest

publications (for example, Bay Area Reporter).  The Fangs’

Independent also competes with SFNA’s newspapers for both readers

and advertising.

Perhaps most significantly, with the growth in population

and striking economic vitality of Santa Clara county, the San Jose

Mercury-News poses a serious challenge to the market share of the

San Francisco-based metropolitan dailies.  The Mercury-News is a

comprehensive widely circulated newspaper of high quality.  Its

inroads in the core circulation areas of the Chronicle and Examiner

along the San Francisco peninsula and in southern Alameda county

have been significant.  From its base in Santa Clara county, the

Mercury-News rivals the Examiner’s share of field in Alameda and

San Mateo counties and substantially exceeds the shares of field of

the Chronicle and Examiner in Santa Clara county.  The Mercury-News

has recently stepped up its efforts to compete in San Francisco. 

See Steve Rubenstein, Mercury News’ New Edition Hits Stands in

‘Frisco’, San Francisco Chronicle A18 (July 26, 2000). 

The robust competition between the San Francisco dailies

and the Mercury-News provides the best example of the market shift

that has occurred since the inception of the JOA.  In 1965, the

geographic center of business activity in the San Francisco Bay

area was San Francisco, and newspapers in outlying counties posed

no significant threat to Hearst/CPC dominance.  Since that year,

population and economic growth outside San Francisco has been



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

20

prodigious relative to that of San Francisco, upending the San

Francisco-centric market paradigm.

While a merger of the two dominant San Francisco dailies

in 1965 might well have posed an unquestionable threat of undue

concentration of market power under the old paradigm, that threat

today is far from clear.  All of above-mentioned participants in

the market for information and advertising have the actual and

potential ability to deprive SFNA’s newspapers of significant

levels of business.  The economic picture in the media industry is

one of overlapping areas of competition, wherein each participant

competes for consumers and advertisers but also possesses a

discrete content or geography related “monopoly” over a subgroup of

consumers and advertisers who, for a variety of reasons, insist on

a particular media source.  Media products, of course, are not

fungible goods.  Branding, technological preferences and consumer

loyalty are important factors contributing to the quantum of market

power that individual media sources possess.  In sum, the high

level of differentiation within the industry and the strong overlap

in product and geographic markets described above results in a form

of monopolistic competition.  This economic dynamic has been

recognized in the economic literature as characteristic of modern

markets for non-fungible goods.  See generally Edward H

Chamberlain, The Theory of Monopolistic Competition (Harvard Univ

Press 1933).

An industry exhibiting the characteristics of

monopolistic competition, because of its mix of monopoly and

competitive elements, does not lend itself well to traditional

antitrust analysis, with its considerations of concentration of



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

21

power in well-defined product and geographic markets.  This, more

than anything else, explains the focus of the parties and

newspaper-merger precedent on the failing company defense.  The

court concludes that the most productive approach is one, as

explained below, that assumes a threshold showing of concentration

in the relevant market and examines the competitive effects of the

merger in terms of the efficient allocation of resources.  

In passing the NPA in 1970, the 91st Congress accepted

the notion that “ruinous competition” works more harm than good in

the newspaper business.  Antitrust adjudicators had rejected that

argument in finding a newspaper joint operating agreement illegal

in Citizen Publishing Co v United States, 394 US 131 (1969).  The

newspaper industry fared better with legislators, who determined

that the public interest in preserving editorial voices would be

best served by permitting newspaper monopolies conditioned on

maintenance of separate editorial functions.  

Under Citizen Publishing, joint operating agreements such

as the Hearst/CPC arrangement involving price fixing and profit

pooling were illegal unless the participants could make out a

“failing company” defense.  This required a weighty showing that

one of the businesses “is on the brink of collapse, its prospects

for reorganization are dim or nonexistent, and no other

noncompeting buyers are available.”  Committee for an Independent

P-I v Hearst Corp., 704 F2d 467, 474 (9th Cir 1983) (characterizing

Citizen Publishing formulation of failing company doctrine). 

The NPA’s antitrust exemptions expand the failing company

defense in the newspaper context in order to (1) legalize existing

JOAs and (2) make it easier for newspapers to enter JOAs.  With



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

22

respect to the goal of preserving existing JOAs, the NPA immunizes

any JOA entered into prior to July 24, 1970, if at the time of its

inception “not more than one of the newspaper publications involved

in the performance of such arrangement was likely to remain or

become a financially sound publication.”  15 USC § 1803(a).

The original bill provided this expansive protection

across the board, but legislative compromise resulted in a slimmer

exemption for future JOA participants.  Thus, the NPA requires a

more stringent failing company showing for post-Act JOAs (in

addition to requiring Justice department preclearance).  As a

prerequisite to approval, the Attorney General must determine that

no more than one of the participants is not “in probable danger of

financial failure.”  15 USC §§ 1803(b), 1802(5).  The more

favorable treatment for pre-Act JOAs appears to reflect the

legislative view that fairness issues counseled especially in favor

of protecting established JOAs (there were 22 at the time of

enactment).  The prime concern was that such JOAs had received

tacit approval through decades of government inaction.  See, for

example, Newspaper Preservation Act, Hearings on HR 279 before the

Antitrust Subcommittee of the House Committee on the Judiciary,

91st Cong, 1st Sess 481-82 (comments of Chairman Celler) (“The 

indifference [of the government to JOAs] has lasted over a period

of four decades.  That lends encouragement to the proliferation of

these joint agreements.”).

As the foregoing illustrates, in enacting the NPA,

Congress sought to identify the circumstances under which newspaper

companies could enter a JOA.  The instant case, of course, involves

an attempt by JOA partners to unwind their arrangement.  The NPA



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

23

does not address antitrust issues arising from termination of a

JOA.  Ironically, however, since enactment of the NPA, there have

been twice as many cases in which JOAs have terminated or the

parties have ceased publication of more than one product (fifteen,

although JOA termination occurred twice in Chattanooga) than cases

in which competitors have entered into a JOA (seven, including the

recently announced Denver agreement).

In the following cities, JOA partners have terminated

their agreement and/or ceased publication of one of two JOA

newspapers:  Chattanooga, TN (first JOA) (1966); Anchorage, AK

(1979); St Louis, MO (1983); Franklin-Oil City, PA (1985);

Columbus, OH (1985); Miami, FL (1988); Shreveport, LA (1991);

Knoxville, TN (1991); Tulsa, OK (1992); Pittsburgh, PA (1992); El

Paso, TX (1997); Nashville, TN (1998); Evansville, IN (1998);

Chattanooga, TN (second JOA) (1999) and Honolulu, HI (1999).

These cases resulted in very little antitrust enforcement

activity or litigation, and did not produce a single published

judicial opinion.  DOJ did, however, in two cases provide its view

of the relevant legal analysis governing an attempt by JOA partners

to merge or cease publication of multiple products.

In November 1983, Assistant Attorney General William F

Baxter, then head of the DOJ’s antitrust division, issued a press

release concerning the proposed merger of JOA publications in St

Louis.  The Pulitzer Publishing Company and Newhouse newspaper

group had since 1961 maintained a joint operating agreement

providing for profit pooling, joint production and joint printing

of their respective dailies, the St Louis Post-Dispatch and the

Globe-Democrat.  The publishers had informed DOJ of their intent to



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

24

discontinue publication of the Globe-Democrat and to continue

jointly to publish the Post-Dispatch.  Baxter explained that such

an arrangement would “end their existing exemption [under the NPA]

from the antitrust laws” and proceeded to define the legal standard

DOJ would apply to the transaction.

Although the Newspaper Preservation Act contains no
provision addressed to the discontinuance of the existing
joint operating arrangement, Baxter said the Act should
not be read as requiring publishers who once obtain an
exemption to continue their separate publications forever
without regard to the magnitude of the financial losses
involved.

Baxter noted, however, that the NPA “could be abused if publishers

were free first to eliminate commercial competition by entering a

joint operating agreement in compliance with the Act and then to

discontinue editorial competition by abandoning one of the two

newspapers.”  This problem could be countered by application of the

Citizen Publishing test to proposed newspaper mergers, Baxter said. 

“The Antitrust Division will * * * insist upon a rigorous

application of the more demanding, traditional failing firm test

whenever the parties to an existing joint operating agreement

propose to discontinue one of the two newspapers.”  The press

release described that test as requiring a showing “that the

resources of the acquired firm are so depleted and its prospects

for rehabilitation are so remote that it faces the probability of

business failure and that there are no prospective purchasers.”

Subsequent to the DOJ press release, Newhouse sold assets

relating to the Globe-Democrat.  The paper folded within two years.

In a case even more directly analogous to the case at

bar, DOJ made clear in a 1985 business review letter to JOA

publishers in Franklin-Oil City, PA, that the analysis set forth in



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

25

the Baxter press release applied to the proposed acquisition of one

JOA partner by another.  The Franklin News Herald and the Oil City

Derrick had been published since 1959 under a joint operating

agreement between News-Herald Printing Company and Derrick

Publishing Company.  The publishers informed DOJ of the proposed

acquisition of News-Herald by Derrick and concurrent termination of

the JOA.  In response, acting Assistant Attorney General Charles F

Rule (applying the Baxter analysis) conducted an investigation of

the viability of the Derrick outside the JOA and assessed Derrick’s

sales efforts and concluded that it would not take enforcement

action.      

The DOJ statements from AAGs Baxter and Rule provide the

proper framework for analysis in the present case.  They represent,

in effect, the unremarkable position that a transaction terminating

a JOA is subject to ordinary antitrust scrutiny.  The very nature

of such a transaction makes clear that the parties are not seeking

to avail themselves of the NPA’s antitrust exemptions.  Although

inartful drafting of the NPA leaves open the argument that

termination of a JOA is exempt from antitrust scrutiny as an

amendment to the agreement, the defendants here, quite sensibly,

have not advanced this argument.

The court concludes that in an antitrust challenge to a

proposed merger of JOA newspapers, the defendants may avoid

liability by proving the traditional failing company defense of

Citizen Publishing.  Broadly stated, this requires a showing that:

(1) one of the newspapers would be a failing company if operated

outside the JOA; and (2) there are no alternative purchasers

willing to operate the newspaper outside the JOA.



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

26

According to the standard enunciated in Citizen

Publishing, a failing company is one whose “resources are so

depleted and the prospects of rehabilitation so remote that it

faces grave probability of business failure.”  394 US at 137

(internal citation omitted).  In the context of a joint operating

agreement, where costs are revenues are intermingled between two

products performing at different levels, this question is not

simple.  It involves speculation about future costs and revenues

arising from operation under changed circumstances and

consideration of the peculiar economics of the newspaper business

described above.

Defendants presented two forms of evidence regarding the

economic viability of the Examiner.  First, defendants offered a

pro forma financial analysis using cost and revenue data for SFNA

from 1998 and attributing to the Examiner a share of SFNA revenue

equivalent to its share of total circulation (20 percent).  Under

these projections (which incorporate financial assumptions

favorable to the Examiner), a stand-alone Examiner in 1998 would

have earned $91,828,859 in revenue and incurred $124,988,018 in

costs, for a net loss of $33,159,160.

These figures make a compelling case that the Examiner is

a failing company.  To be sure, many firms remain in business even

when they sustain losses, but when the cost of securing a dollar of

marginal revenue exceeds that dollar, the rational course is to

reduce output to a level consistent with revenue prospects.  Only

if there is a prospect of recovering present losses through future

profits can a rational firm continue to incur the loss.



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

27

In this case, the evidence establishes that the Examiner,

operating as a general circulation metropolitan daily and Sunday

newspaper outside the JOA and independent of the Chronicle, would

have to overcome a 4:1 circulation disadvantage to achieve not only

future profitability, but profitability sufficient to recoup any

losses that Hearst would incur during the period of losses.  A

circulation disadvantage of this magnitude is considerably greater

than that which Hearst or any commercially motivated publisher

could surmount to achieve profitability.

Such evidence was not contested by plaintiff to any

significant degree.  Plaintiff’s expert witnesses testified about

redirecting the Examiner editorial product or circulation pattern

in various ways to secure sound economic footing, but their

testimony was highly speculative and anecdotal, not backed by

serious market analysis, leaving the court unconvinced.  Any

argument that plaintiff might advance regarding the viability of a

stand-alone Examiner is completely undercut by his insistence in

his negotiations with Hearst for a large subsidy to take the

Examiner off Hearst’s hands.  Accordingly, the court finds that as

a stand-alone metropolitan daily, the Examiner’s prospects of

survival are extremely remote.

The second form of evidence presented by defendants

approaches the question in a different way.  Rather than attempting

to model the performance of a stand-alone Examiner based on some

percentage of current operating costs and revenues of SFNA, the

second approach assesses the value of the Examiner to the joint

enterprise as a whole.  If continued publication of the Examiner

does not make a net contribution to the joint profits of the



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

28

enterprise, the argument runs, principles of allocative efficiency

dictate that the Examiner should be closed.  Under this analysis, a

failing JOA newspaper is one whose incremental costs exceed the

incremental revenues attributable to its operation within the JOA.

This test is consistent with that articulated in Citizen

Publishing, since “a grave probability of business failure” for a

particular product within a larger enterprise exists when the

incremental costs of continuing that product exceed the incremental

revenues it generates for the operation.  Indeed, in another

currently pending case involving JOA termination, DOJ has indicated

that analysis of incremental costs and revenues is an appropriate

test of the viability of an allegedly failing JOA newspaper.  See

Brief Amicus Curie of the United States at 23, n15, filed in Hawaii

v Gannett Pacific Corp, No 99-17201 (9th Cir) (“[A] decision to

terminate a newspaper whose incremental costs exceed the

incremental revenues attributable to its operation is unlikely to

violate the antitrust laws.”).

The most reliable evidence at trial on this question came

from defendants’ expert, James N Rosse, who calculated the change

in JOA profits that would result from closing the Examiner, using a

conservative estimate of retained circulation of 40,000.  From 1999

financial data, the following picture emerged: circulation declines

would result in a $26,392,069 decrease in total revenue, while

savings in printing, production, circulation resulted in a decrease

of $30,792,573 in SFNA expenses and elimination of Examiner

editorial costs resulted in a decrease of $17,320,263 in non-agency

expenses.  The net effect on profit to the enterprise was a gain of

$21,720,767 from closure of the Examiner.  This evidence



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

establishes that the Examiner imposes a substantial drain on the

profitability of the JOA enterprise as a whole.

From defendants’ showing the court concludes that the

first prong of the Citizen Publishing failing company test has been

met.  Defendant’s financial estimates, while obviously containing

some speculation, employ conservative assumptions and present a

realistic reflection of the Examiner’s economic prospects.  Rosse’s

testimony was essentially unrebutted.  These projections establish

that the Examiner is not economically viable either as a stand-

alone product or part of the joint enterprise.   

Citizen Publishing also establishes a “no alternative

purchaser” prong of the failing company defense.  This prong

supplements analysis of financial data by testing the viability of

the alleged failing newspaper in the market.  If an alternative

purchaser can be found for the allegedly failing JOA product (1)

the product is presumably economically viable and (2) the sale will

be preferable to its closure because a competitor will be preserved

rather than eliminated. 

In July 1999 and January 2000, Hearst conducted two major

sales efforts of Examiner assets through its broker, Veronis Suhler

& Associates, a media investment banking firm.  The July 1999 offer

included the Examiner name, editorial equipment, racks, archives,

the opportunity to employ editorial staff and a transitional

agreement for production and distribution.  The January 2000 offer

added printing and distribution assets sufficient to enable a buyer

to commence publication of the Examiner on a “turnkey” basis. 

Veronis Suhler announced the offers publicly and contacted directly

91 prospective purchasers (newspaper publishers, media groups and



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

30

wealthy individuals).  These efforts produced no buyer willing to

pay a positive purchase price.

The court concludes that Hearst’s attempts to find an

alternative purchaser for Examiner assets satisfy the test of

Citizen Publishing.  Although Hearst never offered a position in

the JOA, nothing in that case or the Baxter-Rule interpretations of

it required Hearst to do so.  Common sense and antitrust policy

strongly support this approach.  Requiring a JOA party to bring in

a new party in place of an existing JOA party does nothing to

advance competition.  As noted above, the operative question is and

should be whether an alternative purchaser is willing to operate

the newspaper in question outside the JOA.  The evidence clearly

establishes that, insofar as the only “offers” for the Examiner

involved substantial subsidies by Hearst, none of those offers

undermines the conclusion that the Examiner is a failing company.  

In sum, the evidence at trial establishes that the

Examiner is a failing company within the meaning of the Citizen

Publishing test.  Therefore, the parties to the San Francisco JOA

lawfully may merge and cease publication of the Examiner.  Indeed,

the evidence presented strongly supports the conclusion that this

result is economically efficient and otherwise in the public

interest.

 THE FANG DEAL 

The court has to this point addressed the legality of

Hearst’s proposed acquisition of the Chronicle independent of the

transfer of Examiner assets to the Fang group.  Although the

transactions are related, they call for separate analysis for the



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

31

following reasons.  First, legality of the August 6 transaction is

a threshold issue:  if Hearst may lawfully acquire Chronicle and

close the Examiner (as the court has concluded it may), the Fang

transaction is obviously not dictated by antitrust law.  Second, as

the discussion of the facts leading to its consummation reveals,

the Fang transaction was not contemplated by Hearst and CPC and

does not constitute a part of their original deal.  It follows that

the particular circumstances and antitrust ramifications of the

Fang transaction merit independent scrutiny.

With an agreement for the purchase and sale of the

Chronicle reached, the parties faced two serious and related

obstacles to completing the transaction.  An acquisition of the

size proposed would require regulatory clearance pursuant to 15 USC

§ 18a.  And due to the symbiotic relationship between local

newspapers and local politics, the parties anticipated their deal

would face significant political scrutiny and, perhaps, significant

opposition.  Such concerns were well founded in the parties’ prior

experience.  In May 1996, when premature published reports had

appeared about Hearst’s possible acquisition of the Chronicle,

Willie L Brown Jr, mayor of San Francisco, wrote to Attorney

General Janet Reno expressing concern about the rumored

transaction.

Hearst believed that an effort to sell the Examiner would

aid it in gaining regulatory and public approval of the Chronicle

acquisition.  On July 30, 1999, Hearst retained Veronis Suhler &

Associates to represent Hearst in seeking a buyer for the Examiner

as a stand-alone newspaper.  Veronis Suhler conducted an initial



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

32

offering of a package of Examiner assets, including the masthead

and some publishing equipment.

On July 28, 1999, while DLJ and WP were working out the

details of what became the August 6 agreement, White met with Mayor

Brown to discuss Hearst’s possible acquisition of the Chronicle. 

After this meeting, White reported to his superiors at Hearst that

he had pitched Brown extensively for his support.  According to

White’s report to his superiors, Mayor Brown said that if Hearst

wished to avoid problems with city government Hearst should settle

outstanding litigation with the Fang group over allegations of

predatory pricing.  Such litigation could have “funny undesired

consequences * * * even if one thing has nothing to do with the

other.”

The Fangs are important political allies of the mayor and

have supported his endeavors in the pages of the Independent and

through other campaign efforts.  On July 29, 1999, White advised

Mayor Brown that Hearst would be pleased to meet with Florence Fang

at any time and any place.

On August 6, 1999, the day Hearst announced the proposed

Chronicle acquisition, Bennack and other senior Hearst officials,

including White, met with Mayor Brown in San Francisco.  Also on

that day, Hearst informally notified the United States Department

of Justice, Antitrust Division (DOJ), of the transaction.

On August 20, 1999, Mayor Brown wrote Attorney General

Reno that early termination of the JOA would result in closing the

Examiner and threaten San Francisco’s third newspaper.  Hearst

interpreted the reference to the third newspaper to mean Fang’s

Independent.  Copies of this letter were sent to other



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

33

Congressional representatives from the San Francisco Bay area,

including Senator Dianne Feinstein, a former mayor of San

Francisco, long-time member of the city’s board of supervisors and

a member of the Senate Judiciary Committee, which oversees DOJ.

On August 30, 1999, White and Examiner editor Phil

Bronstein met with Mayor Brown.  At the time, Mayor Brown was a

candidate for re-election.  On the day of this meeting, White e-

mailed George Irish, president of Hearst’s newspaper division, that

he had asked Brown how White could justify to his superiors in New

York wanting to support Brown when the mayor seemed to go out of

his way to make life difficult for Hearst.  According to White,

Brown replied that he was doing no more than was politically

minimally necessary to placate the board of supervisors and other

constituents, and that Attorney General Reno had told him there

would be no hearings on Hearst's acquisition of the Chronicle. 

White's e-mail was forwarded the next day to Bennack, Hearst’s

chief legal officer James Asher and Hearst’s counsel.

In a telephone conversation following the August 30

meeting, White told Irish that at the meeting Mayor Brown brought

up the subject of the Examiner’s critical coverage of San

Francisco’s minority contracting program, a project strongly

supported by the mayor.  White reported that he made clear to Mayor

Brown that the newspaper’s editorial treatment of Brown would ease

off if he supported Hearst’s acquisition of the Chronicle.  White

offered to “horse trade” favorable editorial coverage of the mayor

in return for Brown’s support.  White reported that Mayor Brown

said that he and other city officials would not be a problem for

Hearst.  According to White, the mayor mentioned that the city



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

34

attorney’s investigation into the Chronicle purchase had been

assigned to a “lightweight,” someone not likely to lead a charge on

a major issue.

Irish and Bennack were aware of White’s overtures to

“horse trade” favorable editorial coverage in exchange for Brown’s

support of Hearst’s Chronicle acquisition at the time, or shortly

after, White made them.  In their testimony, Irish and Bennack

denied knowing of White’s overtures to Brown until White testified

about them in trial on May 1, 2000.  These denials are not credible

and the court does not believe them for the following reasons: (1)

Irish and Bennack received e-mails from White describing his

conversations with Brown; (2) Hearst’s acquisition of the Chronicle

was an important business objective of Bennack and Irish and it is

probable that they would have paid close attention to White’s

reports of his efforts to enlist local politicians to support

Hearst’s acquisition; (3) the demeanor of Bennack and Irish on the

witness stand suggests that their testimony in this regard was not

forthright--this is particularly true of Irish who simply was not a

believable witness in this aspect of his testimony--and (4) White’s

rather forthright testimony and demeanor on the witness stand with

respect to his overtures to trade editorial coverage for Brown’s

support suggest that White did not expect such testimony would come

as a surprise to his superiors or that his superiors would not

corroborate his statements.

On October 19, 1999, White reported to Irish that Mayor

Brown’s campaign consultant and “consiglieri to the Fangs” was

speculating on litigation to tie up Hearst’s acquisition of the

Chronicle for years.



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

35

Hearst officials were of the view that, irrespective of

the strength of Hearst’s legal position, the mayor and other local

political figures could at the very least significantly delay the

Chronicle acquisition and perhaps derail the deal altogether. 

These concerns were based not only on the ability of local

politicians to shape public opinion and to initiate legal

proceedings but also on the perceived influence of such officials,

Brown and Feinstein in particular, over the direction of the DOJ

investigation.  Hearst decided that efforts to curry favor with the

mayor should be a top priority.  The offer to “horse trade”

favorable coverage was the start, but not the end, of such efforts.

In its initial correspondence to DOJ, on September 23,

1999, Hearst presented an exhaustive survey of the circumstances

surrounding previous JOA terminations in 14 cities and the position

(if any) of DOJ in those cases.  Hearst concluded that the

Chronicle acquisition raised no antitrust concerns and urged DOJ to

grant a request for early termination of the waiting period

prescribed by pre-merger approval rules.

In dealing with DOJ, Hearst was handicapped by a lack of

binding precedent and a loose statutory framework that vests in DOJ

broad authority without setting enforcement standards.  Hearst was

forced to derive its legal arguments from informal agency documents

and press releases.  DOJ expanded and continued its investigation

without providing any legal basis for its concerns.

On October 15, 1999, DOJ made a second request to Hearst

for information about acquisition of the Chronicle.  This request

was extremely burdensome and entailed time-consuming responses, and

appears to have called for a great deal of information irrelevant



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

36

to Hearst’s effort to acquire the Chronicle or to any economic or

antitrust issues that this acquisition might raise.  The request

was a significant setback for Hearst and reinforced Hearst’s belief

that, no matter how persuasive its legal arguments, the Chronicle

transaction was subject to deal-threatening delay at the whim of

DOJ and local politicians.

On December 2, 1999, Hearst’s Asher received a telephone

call from the Fangs’ lawyer offering to take the Examiner off

Hearst’s hands if Hearst would provide a cash subsidy of $35

million for five years and promised not to engage in distribution

of free newspapers.  According to Asher, the attorney said the

Fangs would use their extensive political connections to assist in

completing Hearst’s purchase of the Chronicle.  

By late 1999, DOJ had communicated to Hearst that it

favored an aggressive effort to sell the Examiner as a going

concern with Hearst’s full interest in the JOA as the best test for

whether the Examiner could be considered a failing company.  DOJ

provided no legal justification for its position or its rejection

of Hearst’s arguments that a sales effort was unnecessary.

Hearst instructed Veronis Suhler to make a second

offering of Examiner assets.  The offer included all assets

previously offered plus Hearst’s San Francisco printing plant. 

Hearst did not offer its interest in the JOA.

Three parties expressed an interest in this enhanced

package of Examiner assets and in undertaking publication of a

newspaper: plaintiff, the Fang group and Leucadia, a New York

distressed finance company.  Each party, however, requested either



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

37

participation in the JOA or some form of subsidy from Hearst. 

Hearst received no offer at or above liquidation value.

At his inaugural address on January 8, 2000, Mayor Brown

expressed displeasure about a “quick marriage of our two daily

newspapers.”  Brown stated: “Let’s let [Hearst] have the Chronicle,

maybe it will make it a better paper, who knows.  But let them have

the Chronicle.  But leave the Examiner as a civic treasure for us.” 

The mayor then urged formation of a group to buy the Examiner.

Hearst concluded that its efforts to persuade Mayor Brown

to drop his opposition to an Examiner shutdown, including the offer

to trade favorable editorial coverage, were failing.  Hearst

decided that given Mayor Brown’s earlier public expressions of

concern about Hearst’s purchase of the Chronicle, a “sale” of the

Examiner was necessary to allow the mayor to save face and that

only a “sale” to a buyer favored by the mayor would engender his

support for Hearst’s acquisition of the Chronicle. 

Hearst also concluded that San Francisco political

figures were influencing the course of DOJ’s investigation and that

Brown’s support was crucial to obtaining DOJ clearance for the

Chronicle acquisition.  

On January 21, 2000, White met with Florence Fang and

Senator Feinstein.  White and Fang discussed the possibility of

Fang publishing a daily newspaper under the Examiner banner.

In a February 24, 2000, meeting with DOJ investigators,

Hearst again pressed its argument that the Examiner was a failing

company and that it therefore could be removed from the market

without injury to competition.  Hearst cited the results of its

second offering of Examiner assets, which failed to produce a bid



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

38

at or above liquidation value.  DOJ declined to accept Hearst’s

arguments or characterization of the offers received. 

On March 16, 2000, Hearst entered into a contract

involving a transfer of Examiner assets to ExIn.  The contract

calls for Hearst to subsidize up to $66 million of the Examiner’s

operating costs for a three-year period.  Under this arrangement,

the Fang group will not have to invest its own capital to run the

Examiner, and the Fang group does not intend to put any of its own

money into covering losses incurred in publishing the Examiner.

Allowable expenses include an annual salary to Ted Fang of

$500,000.

Under ExIn management, the Examiner will be a paid, six-

day-a-week morning newspaper circulating primarily in San Francisco

and, to a limited extent, parts of San Mateo county.  The Examiner

will be substantially reduced in the scope of its coverage and will

focus almost exclusively on local coverage of San Francisco.  ExIn

anticipates a circulation of 50,000-75,000.

In the course of DOJ’s investigation, Hearst took the

position that to be “fully competitive,” a competing newspaper

would need to have approximately the same circulation as the

Chronicle, that is, about 475,000 daily and 590,000 Sunday.  Hearst

represented in its Hart-Scott-Rodino submission to DOJ that a fully

competing metropolitan newspaper could not survive with less than

300,000 daily and 400,000 Sunday circulation.  At least as early as

the public announcement of the March 16 transaction, Hearst knew

that ExIn did not intend to produce a “fully competitive” newspaper

as Hearst had used that term with DOJ.



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

39

Hearst has no economic reason or justification for the

March 16 contract except its belief that this transaction was

necessary to shake loose political and regulatory approval of the

August 6 transaction.

On March 30, 2000, two weeks after announcement of the

Hearst-ExIn agreement, DOJ issued a press release stating that the

spin off of Examiner assets to ExIn resolved DOJ’s antitrust

“concerns” and that the newspaper contemplated by ExIn would

restore “full competition” to the San Francisco newspaper market

for the first time in thirty-five years.  With respect to the

competitive effect of the transaction, DOJ’s press release was

highly problematic.

ANALYSIS OF THE FANG TRANSACTION

At the beginning of this case, Hearst’s counsel candidly

admitted that the Fang transaction was the product of politics.  

On the merits of the deal, the evidence is clear: the Fang

transaction is grossly inefficient and probably anticompetitive. 

The Fangs would not undertake publication of the Examiner without

the $66 million subsidy provided by Hearst under the March 16

agreement.  That $66 million is a capital investment that the

competitive market does not support, since no prospective Examiner

purchaser was willing to make it.  Moreover, Hearst's proposed

subsidy would appear to create a barrier to entry by non-subsidized

competitors of the contemplated Examiner by infusing that paper

with cash untethered to performance.  Presence of an artificially

strong Examiner in the market for daily and weekly newspapers with

a San Francisco focus would impair the ability of established



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

40

participants to compete in that localized market.  Furthermore,

Hearst undoubtedly will attempt to recover the subsidy it is

obligated to pay the Fang group through higher advertising rates in

the Chronicle.  With these facts, a persuasive case might be made

that the March 16 transaction violates the antitrust laws.

But this conclusion cannot be predicated on the record of

the present proceedings, and the court is presently unable to do

more than identify the malodorous aspects of the Fang transaction. 

That is because plaintiff does not have standing to challenge the

transaction on the grounds identified.  An antitrust challenge to a

transaction propping up a competitor with a subsidy cannot be

brought by a plaintiff who demanded an even greater subsidy. 

Reilly’s insistence on a larger subsidy than the Fangs eliminates

the factual basis for Reilly’s standing as a potential purchaser of

the Examiner.  Reilly will not suffer injury in fact due to

lessened competition attributable to the March 16 agreement because

he is unwilling to enter into publication of a competing newspaper

on terms less onerous than those imposed by Hearst’s obligations to

the Fangs under that agreement.

Hearst, which undisputedly has suffered injury as a

result of being compelled to enter the Fang transaction, is not

seeking relief from it.  This, no doubt, reflects a tactical

decision to put this incident behind it rather than to call

attention to its own role in a checkered transaction.  

Deeply troubling is the obvious tension between the

court’s conclusions from the evidence and the position of DOJ,

implied in its March 30 press release and made explicit in post-

trial submissions to the court, that its decision not to challenge



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

41

the Hearst/Chronicle deal was contingent upon the Fang transaction. 

Insofar as the court has adopted analysis provided by the

department in earlier JOA termination cases, the court was

especially concerned to understand the legal basis for DOJ’s

position.  To this end, the court invited DOJ to intervene in this

case or file an amicus brief--an invitation the department

declined.  Nor in its submissions did DOJ provide any legal

analysis in support of its antitrust “concerns” about the August 6

transaction, failing to so much as mention the standard applied in

earlier JOA termination cases.

To their great credit, AAGs Baxter and Rule afforded a

principled explanation for the DOJ position in St. Louis and Oil

City.  In the press release and business review letter cited above,

DOJ set forward a legal framework for analysis of JOA terminations

and mergers of JOA publications, which the court has adopted in

this case.  From DOJ’s amicus brief in the pending case involving a

JOA in Hawaii, in which DOJ stated that “a decision to terminate a

newspaper whose incremental costs exceed the incremental revenues

attributable to its operation is unlikely to violate the antitrust

laws,” DOJ expressed a legal opinion in keeping with the failing

company analysis provided by AAGs Baxter and Rule.

In this case, however, DOJ appears inexplicably to have

departed from the Baxter-Rule approach.  In DOJ’s initial post-

trial submission, the lead investigator of the Hearst deal stated

that DOJ viewed “an attempt to sell Hearst’s full interest in the

JOA as an appropriate test of the Examiner’s viability.”  As the

court has already explained, this test is inconsistent with the

idea that the “alternative purchaser” prong of Citizen Publishing



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

42

requires a JOA publisher to seek a buyer willing to operate the

newspaper outside the JOA.

Just as the court cannot discern the legal basis for

DOJ’s opposition to Hearst’s acquisition of the Chronicle, it is

unable to find any principled reason for DOJ’s apparent faith in

the competitive merits of the Fang transaction.  Here, DOJ’s

failure to provide legal analysis is similarly glaring.

According to its March 30 press release, DOJ concluded

that the Fang transaction would bestow upon advertisers and readers

“the benefits of full competition” for the first time in 35 years. 

This statement is simply irreconcilable with the evidence before

the court.  As explained above: (1) the Fang transaction is not a

sale but a heavily subsidized transfer; and (2) the Examiner

contemplated by the Fangs will not result in anything close to

“full competition” with the Chronicle.

Indeed, DOJ has backed off its March 30 statement in its

post-trial submissions to the court, noting that it did not decide

whether the Examiner sale was below liquidation value and

determined only that the Fangs’ Examiner “would adequately

substitute for any competition likely to be lost as a result” of

the sale of the Chronicle to Hearst.  This latter position, of

course, admits of the possibility that the Chronicle/Hearst

transaction will result in no loss of competition.

The court is deeply troubled by DOJ’s role in this case. 

Both of DOJ’s key positions, that the Hearst/Chronicle merger

created antitrust concerns and that the Fang transaction resolved

those concerns, are unsupported by legal analysis and inconsistent

with the evidence.  DOJ has avoided explaining its apparent



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

43

departure from its own approach in earlier JOA investigations, the

legal basis for a burdensome and protracted investigation or the

sudden approval of the Chronicle acquisition after Hearst agreed to

provide a heavily-subsidized Examiner to political allies of the

mayor of San Francisco.      

These observations lead the court to the uneasy inference

that the cronyism that fueled the Fang transaction at the local

level also exerted influence over the DOJ investigation.  At the

very least, DOJ’s sanction of the Fang transaction and the timing

of that sanction, the now-abandoned characterization of the

proposed Fang publication as “fully competitive” and DOJ’s

unwillingness to offer a legal analysis in support of its position

significantly erodes the court’s confidence in the impartiality and

probity of DOJ’s review of the transactions at bar.  Hearst

attributes the conduct of DOJ’s investigation to lack of knowledge

and inexperience in the newspaper industry of the DOJ personnel

reviewing the transaction.  While that explanation is troubling

enough, less forgiving explanations come easily to mind.  The

undersigned is astonished and disappointed that DOJ would allow

itself to be put in a position where the inference can be so easily

drawn that its action or inaction in this case was political

favoritism masquerading as law enforcement.

  

CONCLUSIONS OF LAW

1.  The court has jurisdiction over the parties and over the

subject matter of the action.  

2.  Plaintiff has standing to assert a claim for injury as a

consumer of newspaper news, features and opinion, but lacks



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

44

standing to sue for injury as an advertiser or a potential

competitor in the publication of newspapers.  

3.  The 1965 joint operating agreement between Hearst and CPC

constituted a price fixing, profit pooling and market allocation

agreement in probable violation of the antitrust laws under then-

existing market conditions. 

4.  The probable violation described above became exempt from

antitrust enforcement with enactment of the Newspaper Preservation

Act of 1970.

5.  The NPA does not require publishers who once operate under

the NPA's exemption to continue their separate publications

indefinitely or for the contemplated period of the JOA. 

6.  Parties to a JOA may lawfully merge and cease publication

of one of the JOA newspapers if that newspaper meets the failing

company standard of Citizen Publishing Co v United States, 394 US

131 (1969).  When that test is met, the parties to a JOA may

discontinue the failing publication and may dispose of the assets

associated with it; neither the NPA or any other antitrust law

requires the parties to ensure that some other competing

publication comes into existence; nor do JOA participants have a

legal obligation to spin off some of the JOA’s assets to a third

party for purposes of establishing a competitor. 

7.  Merger of Hearst and CPC operations coupled with the

closure of the Examiner would not create a monopoly, substantially

lessen competition or unreasonably restrain trade.  Accordingly,

the August 6 contract does not violate sections 1 or 2 of the

Sherman Act or section 7 of the Clayton Act.



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

45

8.  Closure of the Examiner without a spin off of assets as

contemplated in the March 16 contract would increase allocative

efficiency in that it would afford the same outlet for advertisers

that both the Chronicle and Examiner now provide and conserve

substantial resources, while lessening the content choice available

to newspaper readers only negligibly.

9.  The arrangements between Hearst and ExIn contemplated in

the March 16 contract appear inimical to competition and could

constitute a violation of the antitrust laws.

10.  Plaintiff does not have standing to challenge this aspect

of the March 16 transaction.  Plaintiff’s standing is limited to

that of a consumer of newspaper news, features and opinion; his

alleged injury is the loss of an economically viable editorial

voice.  With the court’s conclusion that closure of the Examiner

may proceed without a sale to the Fang group or any other party

unwilling to pay at least liquidation value for Examiner assets,

such injury does not in this instance exist and plaintiff’s cause

of action fails.  In order to challenge the March 16 transaction on

the basis of possible anticompetitive effects, a plaintiff would

need standing as an advertiser in or competitor to Hearst or Fang

group publications, or both.

11.  Although plaintiff did not prevail in obtaining the

relief he sought, his action has served a useful purpose in

bringing to light problematic conduct of the government and the

parties.  The court will entertain a motion to award plaintiff for



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

46

his fees and costs of suit pursuant to sections 4 and 16 of the

Clayton Act, 15 USC §§ 15, 26.

   

IT IS SO ORDERED.

                            

VAUGHN R. WALKER
United States District Judge


